Monta suosittua johtamiskirjaa kirjoittanut Travis Bradberry kirjoittaa LinkedInissä siitä, miten ”parhaista parhaat” ihmiset pidetään yrityksen palkkalistoilla. Me suomalaisethan ollaan sankareita kaikki, eli minusta tuo ”parhaista parhaat” pätee ihan meihin kaikkiin. Ainakin jos ajatellaan työntekijän näkökulmasta eikä työnantajan.

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, kuinka samanlaiset säännöt ja lainalaisuudet pätevät työyhteisöön kuin mihin tahansa ihmissuhteeseen. Silti moni työnantaja ei tunnu pitävän niitä itsestäänselvänä, vaan porskuttaa eteenpäin jättäen jälkeen loukattuja, uupuneita ja katkeriakin työntekijöitä, jotka ovat aikanaan tulleet palvelukseen suurin odotuksin ja valmiina toimimaan yrityksen hyväksi, lojaalisti, voimiaan säästämättä. Moni yritys on tietämättään mainekriisissä, sillä katkera työntekijä harvoin puhuu yrityksestä hyvää – ei siellä työskennellessään eikä varsinkaan sieltä lähdettyään.

Oli kysymyksessä sitten koti- tai työympäristö, ihmisellä on tietyt perusarvot ja -tarpeet, joiden jatkuva ja pitkällinen polkeminen saa hänet voimaan huonosti. Moni meistä ei suostuisi ottamaan vastaan kyseistä kohtelua kotioloissa läheisimmiltään. Miksi sitä pitäisi sietää työyhteisössä?

Voitaisiinko lanseerata ´Reilun kohtelun leima´ tai vastaava työnantajille, jotka sitoutuvat kohtelemaan työntekijöitään reilusti ja arvostavasti?

Leiman saaminen voisi edellyttää sitoutumisen esimerkiksi seuraaviin teeseihin:

Reilun kohtelun yritys
1. viestii työntekijöilleen ja sidosryhmilleen avoimesti, läpinäkyvästi, tasapuolisesti ja ajantasaisesti niin vaikeista kuin hyvistä asioista
2. kuuntelee työntekijöitänsä sekä ottaa huomioon heidän ideansa ja toiveensa ja vastaa niihin viipymättä
3. kohtelee työntekijöitään kuten perheenjäseniä tai ystäviä: kunnioituksella ja arvostuksella
4. on aina rehellinen
5. haluaa olla tietoinen miten työntekijöillä menee, ovatko he tyytyväisiä ja onnellisia
6. reagoi viipymättä työntekijöiden kokemiin ongelmiin
7. pitää kiinni sovituista asioista
8. luottaa työntekijöihinsä ja on heidän luottamuksensa arvoinen
9. sattuessaan loukkaamaan työntekijää/asiakasta/yhteistyökumppania, selvittää asian ja pyytää anteeksi
10. irtisanomistilanteissa pyrkii hyvästelemään työntekijät mahdollisimman kivuttomasti ja arvokkaasti

Yrityksen sitoutuessa teeseihin myös sen työntekijät sitoutuisivat kohtelemaan toisiaan, asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan näiden samojen lupausten mukaan.

Saisimmekohan näin aikaan reilumpaa meininkiä työyhteisöihin?

Kommentit

kommenttia

Takaisin