Joskus kun työ vie mukanaan – olipa se kuinka innostavaa ja kivaa tahansa – sille tulee annettua niin paljon, että muulle elämälle jää liian vähän aikaa. Tulee syötyä mitä sattuu, liikuttua liian vähän ja stressattua asioista, mikä johtaa siihen, että unesta tulee katkonaista ja huonolaatuista. Kun aikaa muulle kuin työlle on liian vähän, myös luovuus ja kyky aistia elämän ihania asioita kutistuvat kokoon. Asioita suorittaa automaatiolla, ei ehdi eikä muista nauttia arjen pienistä hetkistä.

Jos tällä meiningillä jatkaa liian pitkään, alkaa uupua ja voida huonosti. Huonovointisuus näkyy päälle päin kireytenä ja kiukkuisuutena, joka tulee usein purettua läheisiin. Näillä ajokilometreillä tunnen itseni jo aika hyvin. Tiedän milloin ollaan vaaravyöhykkeellä ja osaan korjata kurssia, kun sille vain antautuu mahdollisuus.

Sain juuri antoisan mutta uuvuttavan työrupeaman valmiiksi ja toukokuu on vihdoin se kuu, jolloin olen päättänyt palkita itseni, kroppani ja mieleni palauttavalla, hyvällä elämällä. Tänään alkaa minun itselleni suunnittelema 100 healthy days -kampanja.

Mikä kampanja, miksi kampanja?

Osallistuin muutama vuosi takaperin 100 happy days -nimiseen kampanjaan, jossa piti sadan päivän ajan kuvata tai postata someen joka päivä yksi ilon aihe tai onnen hetki omassa arjessa hashtagilla #100happydays. Kampanjan tavoitteena oli opettaa itseään näkemään hyvää jokaisessa päivässä, niissä raskaissakin. Kampanja oli enemmän antoisa kuin työläs, vaikka niitäkin päiviä toki tuli, kun päivässä ei tuntunut olevan yhtään mitään hyvää. Opin tuon reilun kolmen kuukauden aikana, että onnellisuus ei ole lahja, vaan asenne.

Siksi pähkäilin, että 100 päivää ”hyvää” elämää, vaikkakin keinotekoisen kampanjan ohjaamana, saattaisi tuottaa elämääni hyviä asioita ja pitää minut ruodussa. Tässä kampanjani idea:

Listasin viisi asiaa, joihin minun tulee pyrkiä joka päivä:

  1. hyvä uni (pyrin menemään ajoissa sänkyyn ja varaamaan yöunelle vähintään 8 tuntia yössä)
  2. liikunta (ei supertavoittellista, vaan sellaista, josta tulee hyvä olo ja iloinen mieli)
  3. terveellinen ravinto (tuoretta, raikasta, kevyttä, värikästä, ajatuksella valmistettua ja nautittua)
  4. iloa tuottava tekeminen (laulu, tanssi, ystävät, hullut päähänpistot, you name it)
  5. perhe, läheisyys (aina toki läsnä ja tärkeä, mutta erityisesti nyt luupin alla ja kyllä, tähän sisältyy myös SE läheisyys)

Jotta en tappaisi motivaatiotani heti alkuunsa, päätin etten ole mikään natsi itseäni kohtaan, vaan pyrin suorittamaan päivittäin kolme asiaa viidestä. Niistä kahden tulee olla primääritason asioita eli numeroista 1.-3. (uni, liikunta, ravinto) ja yksi sekundaarisista eli alueelta 3.-5. (ilotekeminen, perhe&läheisyys). Kaikki kolmen suorituksen yli menevät asiat kerryttävät bonuspisteitä, jotka kirjaan ylös. En ole vielä päättänyt millä palkitsen itseni, mikäli saan kasaan 3/5 pistettä joka päivä tai enemmän, mutta palkinto voisi olla esim. viikonloppumatka syksyllä jonnekin Eurooppaan.

Miksi teen tästä julkisen?

Olen koko elämäni ollut enemmän tai vähemmän jonkunlaisella laihdutuskuurilla. Ne alkavat usein ja loppuvat lyhyeen. Vaikka kiloja on hiipinyt vuodessa melkein 10 ylimääräistä, laihtuminen ei ole tämän kampanjan tärkein tavoite. Tavoite on oppia pitämään itsestä huolta ja kokeilla saako tällaisella kampanjalla lisättyä tyytyväisyyttä omaan elämään ja itseensä. Jos siinä sivussa satun laihtumaan, ei se tietenkään haittaa.

Postaan seuraavan sadan päivän ajan (2.5.-9.8.2017) joka päivä sosiaaliseen mediaan yhden hetken päivästäni häsällä #100healthydays. Postauksen täytyy liittyä valitsemiini viiteen tärkeään asiaan. En oleta, että kampanjani kiinnostaa kovin monia ihmisiä, mutta tekemällä asiasta julkisen sitoutan itseni.

Jos haluat tulla mukaan, tervetuloa. Jos haluat seurata kuinka minulla menee tämän kampanjan osalta somessa ja vaikkapa kannustaa, arvostan sitä. En kuitenkaan odota kenenkään roikkuvan mukana tai tykkäävän velvollisuudentunteesta.

Vielä lopuksi filosofiaa, johon ajatukseni kampanjastani ja elämästä yleensä pohjaa:

Meillä kaikilla tässä maailmassa on velvollisuus pitää huolta itsestä, jotta jaksamme pitää huolta muista ihmisistä. Ennen kaikkea läheisistämme, mutta myös työkavereista ja kenestä vaan joka apua kaipaa. Uupuneena, työn tai elämäntilanteen väsyttämänä, jatkuvasti hieman kiukkuisena emme voi pitää muista huolta. Siksi jokaisella on velvollisuus olla sen verran itsekäs, että panostaa itseensä. Sillä vain panostamalla itseensä vai antaa parhaansa muille.
#100healthydays

 

Kommentit

kommenttia

Takaisin